fredag 5 september 2008

Overload

Hello again!

Jag har varit så fruktansvärt oinspirerad att blogga på senaste tiden plus brist på dator. Men efter nyss skedda event så måste jag blogga! Vad? The dark knight! (finns i bra kvalité nu sara;P)

Vilken film! Jag kommer inte ihåg vad Berta skrev om den i sin blogg så det kanske blir lite upprepning nu. Ifall du som ovärdig människia inte känner dig så peppad att se den så ska jag nu ge dig ett en kort resumé av vad den innehåller:

Perfekt skådespeleri, action, snygga effekter, sminkmaskeringar som får dig att tappa hakan, genomtänkt manus, heroisk musik som får nerverna på helspänn, repliker du genast lägger på minnet och garanterat kommer använda i lämplig situation och precis rätt mängd av ont och gott med alla gråzoner som ligger emellan.

Den har så så så mycket mer! Det jag beundrar manusförfattarna för var att de lyckades göra den oförutsägbar. Oftast är superhjältesfilmer alldeles för förutsägbara men inte den här. Den diskuterbara dilemmat med den hårfina gränsen mellan gott och ont och vad som får människor att krossa gränsen är genialt gestaltat och mycket genomtänkt!

Utomordentligt slådespeleri men Heath Ledger förjänar en egen spalt här. För mig är han William Thatcher från en riddares historia eller den unga Gabriel Martin från Patrioten.

Han spelar Joker på ett sätt som får en att känna sig delad. Man kan inte hata denna onda brottsling och bara det i sig visar vilken psykopat han är i filmen.




Han kommer förmodligen alltid vara känd som Joker för övriga världen men jag tror att även om han gör en utmärkt roll där så förblir han Sir William Thatcher för mig. Jag var kär i honom när jag var tolv ju, but then again, can anyone blame me?


Över till en annan sak som gör filmen till en given vinnare i mina ögon. Många förstår mig inte på den här punkten men i alla fall. Först, en gåta: Vad har Christian Bale, Heath Ledger och Michael Caine gemensamt i filmen? Svar: Röster som Emma älskar att lyssna på!! Jag har som sagt något för röster och dialekter och därför är Michael Caine alltid en given vinnare. De andra två överraskade mig. I Batman begins störde jag mig på Batmans röst för att den var löjligt grov ibland men det var bättre balans här. Så om du liksom jag har ett kinky intresse för röster så lovar jag dig att du inte blir besviken ;)

Nu frågade Joel om jag vill se King Arthur som jag sett fyrahundrafemtio gånger minst men när vi ändå är inne på ämnet. Jag kan se den filmen lika många gånger till enbart för
Ioan Gruffudds röst also known as Lancelot. 7777

Så mina sista ord i dagens inlägg: Se The Dark Knight! You won't be disappointed!

Och Berta, jag förstr så väl varför du såg den flera gånger på bio. 7777

2 kommentarer:

Amanda Laitinen sa...

HAHA, seeeen-såg du king arthur igen,med mig gullet! bohem-mads var min favvo, han fick inte döööööö:(:(:( men den var bra.. jag kanske ska äta eller hjälpa dig att dammsuga nu? aja, ja ba babblarblabblar&babblar..Men nu ska jag kila,
Cyaaaaa

Lund sa...

hahah jag ska laddda hem den nuuuu.. jag har ju 100mbs nu :D:D:D:D:D: YAAAAAAAAAAAY!!!

jag kommer skapligt fylla 500 gb på en vecka :O:O