söndag 2 augusti 2009

Ge mitt ett S som i Städa

Jag vet nåt som inte ni vet.. *flinar förnöjt*
Det är något som ni skulle vilja veta..
Som ni gärna skulle vilja veta.
Men....
Det får ni inte.
Na na nana na na....

Changing topic.
Jag sitter i mitt überstökiga rum. Jag får ångest av stökiga rum. Inte så mycket av andras. Men mitt rum. Det är så svårt att göra något ordentligt när man sitter i kaos. Och när man vet att kaoset bara tar 10 minuter att få ordning på. Varför kan man inte bli en sån där "renlig" typ av sig? Som efter att ha använt smink stoppar tillbaka det i sminkväskan istället för att lägga det utanför? Eller som viker ihop nytvättade kläder direkt och lägger det i prydliga högar i garderoben?
När jag var liten trodde jag att det var en sak som skulle komma med åldern. Att en dag så skulle det säga "Swosh" och sen blev ens rum aldrig stökigt igen. För man skulle bara ha den förmågan som vuxen. Att inte stöka ner. Ungefär lika som att man skulle veta allt eller att man aldrig skulle spilla på sina kläder. Förmågor som skulle komma med åldern liksom.
Min farmor brukade kommentera det när jag var mindre.
- Men Emma! Att ditt rum är såhär stökigt! Och du är tjej! Andra tjejer är inte såhär. På min tid skulle man fått sig en hörvel om det sett ut såhär . Var sak har sin plats Emma!

Okej, mina Barbiedockor och bokmärken är nu utbytta till plattänger, kläder och skor men annars har det inte hänt ett skit på den fronten. 20 år och fortfarande behövs rummet städas var tredje dag. Kanske inte så mycket men ändå. Och det är det som är det jobbiga. Att jag blir galen av röran egentligen. Det är inte lätt att vara perfektionist instängd i en slarvmajas kropp. Sanna mina ord.
Men om man tänker logiskt, om jag nu totalt lät min perfektionistiska sida komma fram och jag höll ordning på allt, vad skulle jag då göra med all den tiden som blir över? Med all den tid som dagligen går åt till att leta efter saker och städa upp efter mig överallt? Just det Farmor! Det kanske är min lilla hobby egentligen. Att stöka ner, bli galen och städa upp?
Jag skriver skit nu för mitt rum ser skit ut. Jag blir knäpp!
Jag ska gå och städa. *drar mig själv från sängen*

Btw, hemligheten... är tokbra. *tänk er drygleende nu*

Inga kommentarer: