måndag 11 oktober 2010

Drink the rain, taste the sky

Sundbyberg. Here I am. Back again.

Man lägger alltid märke till olika saker när man varit borta. Jag går liksom bakåt i utvecklingen varje gång jag åker hem till Fagersta. Och glömmer nästan bort vad som är normalt och vad som inte är det. Här i "the big city" finns det rulltrappor ÖVERALLT. Vi har inte en enda i Fagersta. Vi har bussar i Fagersta. Men man ser de aldrig. Och de är sjukligt dyra. Här i Stockholm finns det skyltat, in på minuten när nästa transport kommer. Och det är normalt.
Jag är en bonde. Som är van vid hästar. Typ.
Nu ljuger jag. Men det är så det känns.

Men det som är roligast med storstaden är att sitta på tunnelbanetåget eller på en hållplats och titta på människor. (Jag låter nu som värsta psykot! XD )Här är det helt normalt med Selecta-automater. Såna där man kan köpa godis eller drickor om man stoppar in pengar. Alla vet att det är nästintill omöjligt att lyckas köpa något på det sättet eftersom maskinen alltid nekar sedlarna man har. Ett sådant köp visar verkligen på karaktär. Det finns de som ger det hela två försök, svär, slår till maskinen och går iväg. Sen finns de dem som efter fem försök fortfarande försöker släta ut sedeln medan dem med tungan i mungipan hoppas att nu, den här gången kommer det minsann gå! Och ja, ibland fungerar det. Och den vinsten blir nästan viktigare än drickan man köper. För människa vann över maskin! Och man sitter som åskådare och glädjer sig för den som förnöjt går sin väg. Vardagslycka.

Jag är en vuxet barn känns det som idag. Fast att jag åkte hemifrån igår så lider jag redan idag av hemlängtan. Det är blandade höstkänslor kanske. Men det hjälper att vandra i Stockholms stadsvimmel och bara vara en i mängden. Och sen hjälper det också att komma hem till Allie. Som ju för tillfället är min egen Stockholmsfamilj.. 8) (så puttigull..... :P)

Amanda råkade nu ta aceton istället för sminkborttagning. Hon skriker. Jag ska gå och leka sjuksyster.. Yes, a real family :P (det verkar som att det inte är allvarligt:P)

Edit: Hon är okej.

Inga kommentarer: