tisdag 23 december 2008

Nog lever jag alltid

Som sagt, låg i sängen hela dagen igår men idag var det måndag, jobb och slit. Och sängen kunde man ju drömma om.
Dagens äventyr bestod av att gå till pysselbutiken och införskaffa material till framtida dinosaurie. Jag har precis klätt på dem när jag går på toaletten precis innan vi går, som förresten är halvt stopp i så alla papper måste läggas i separat kasse. Trevligt trevligt. Kommer ut, ytterdörren är öppen och barnen är puts tjoffs väck och spårlöst försvunna. Jag går ut, ropar efter dem, letar på garageuppfarten, springer in igen ifall de bara öppnat dörren men inte gått ut. Pulsen skenar och paniken sprider sig och precis när jag tänk igenom hur man berättar att man slarvat bort någons barn så kikar dem fram utanför dörren. Yippie - jag fick minst tio gråa hårstrån och en djupare rynka i ansiktet.

Går till butiken, handlar det vi ska ha. Går hela vägen hem där Wes bestämmer sig för att ta myrsteg för att det är kul. Men när han inte får tillräckligt med uppmärksamhet av det så springer han i förväg och struntar i allt vett han lärt sig. Han löper över alla vägkorsningar, uppför backen bakom kröken och ur sikt medan Cassatt klänger runt mitt ben och gallskriker för att hon är för trött för att gå. Jag har händerna fulla med byggmaterial och skötväskor men lyckas på något sätt bära henne uppför backen till en Wes som minsann fick höra ett och annat.
Kom in, Wes slänger av sig skorna, tvättar händerna och springer till datorn. Efter en minuts övertalning går även Cassatt iväg till handfatet för att tvätta händerna och jag hänger upp ytterkläder och sätter på vatten till pastan som dem ska ha till lunch. Jag hör vatten rinna, går till badrummet där Cassatt skrattar medan vattnet svämmar över handfatet och på golvet. Jag tar tag i Cassatt och lyfter in henne i vardagsrummet. Vattnet kokar över i köket. Wes skriker om att det är pappersstopp i skrivaren. Jag går dit och han har på den minuten vi vart hemma lyckats fylla på skrivaren och skriva ut en bild som lyckats fastna. Jag fixar det, tar bort Wes från datorn och in i vardagsrummet där Cassatt lyckats kissa igenom sin blöja så hon sitter i en pöl på golvet. Jag ska byta den när hon säger att hon behöver göra nummer två. Vi går in på toaletten när Wes sätter på TV:n på högsta volym...
Allt detta utspelade sig inom loppet av tolv minuter..

Tio minuter senare sitter barnen med sin lunch framför TV:n. Efter en timme när lunchen är slut och Cassatt sover pysslar jag med Wes. Vart hann jag andas?! Jag ska börja nedräkningen tills det är dags för skola igen, måndagar brukar vara mina lugna dagar!

Imorgon ska jag nog betala en barnvakt för att ta hand om dem. Röda dagar, helger och lov är det värsta som finns!
Och nu sitter mamma och pappa med ett leende i ansiktet? Okej, jag lovar, jag får betalt för alla gamla synder nu!

Pussss från en Emma som börjar känna sig gammal.

--- Jag skulle vilja ha fredag idag ---

5 kommentarer:

Agge sa...

Stackars dig, gumman. Men mycket riktigt satt både pappa och jag med ett leende på läpparna. För, hör och häpna, vi kände igen det där....Hur fruktansvärt påhittiga de små rackarna är och vet precis när man ska lägga in den där extrastöten som retar gallfeber på föräldrar och barnvakter etc.Den där åldern som Cassatt och Wes är i nu, gick ju inte helt smärtfritt förbi här när ni var så gamla, you know. Vi hade 3 st då!!!!
P o K <3<3

Lund sa...

jag har insett att jag måste varit rätt underbar ändå.. med tanke på att jag nästan hela dagarna satt antingen framför datorn eller tv-spelet xD AHHAHAHAH
fast jag tog ju igen det när du försökte slita mig IFRÅN datorn xD

HAHHA "GAAAH ERA IDIOTER , NI FÖRSTÖR MITT LIV" AHHAHAHHA

;)

Joelo_89 sa...

Emma jag måste erkänna att jag diggar ungarnas stil:D:D.. Nejdå, jag förstår att du måste ha det fruktansvärt jobbigt.. Jag ska blogga mera ikväll tännkte jag, jag har jobbat två dagar nu.. vi höres puss puss

Amanda Laitinen sa...

jag skulle vilja se när du tar hand om barnen..kan faktiskt inte tänka mig dig va värsta mamman.. Men ändå så är du mammaEmma, Haha videoblogga nån gång?? =)=)

Lolo sa...

Ja videoblogga!! *Hostar länge* Jag tror det kan hjälpa mot hostan också. Tack :)