tisdag 25 januari 2011

Livsomvändande

Det känns som att jag måste varna för utropstecken redan nu..

Känslorna har flödat idag!
Det känns som att jag upplevt varenda känsla på skalan.
Uttråkad/stressad på jobbet. Glad med Vanesa och Charlie i stan. Lite sorgsen, eftertänksam och sen glad igen med Doris i telefon.
Men detta var inget i jämförelse mot mina känslor nu på kvällskvisten. (no offense my friends :P )

Jag har aldrig i mitt liv (!) varit med om någonting så äckligt men samtidigt så fascinerande på samma gång som det jag varit med om ikväll. Jag lovar! Och jag har varit med om en del.
Vi har haft stopp i vårat handfat länge. Alldeles för länge. Och efter att försökt lösa det hela praktiskt (genom att helt enkelt få någon annan att göra det!) så insåg jag att det var dags att ta tag i det själv. Så ett par gula gummihandskar senare över mina relativt nymålade naglar satt jag på klinkergolvet med far min på speed-dial. Instruktionerna var basically: "Skruva isär och rengör skiten."

Skruvade av en del av rören och ägg-avlopps-doften som direkt infann sig gjorde mig nästan hög! Och ner med ett "skvatt"-ljud föll både det ena och det andra. Jag satt där och grävde ur alla fynd medan jag svalde mina kväljningar och högt och tydligt mantrade: "Usch, usch, usch, usch, usch, usch."
Det jag drog ut såg ut som döda halvt förmultnade råttor! Tre, fyra fullvuxna, döda råttor. Med svans och allt! Och samtidigt som jag nästan spyr så känner jag mig tvungen att stanna upp och inspektera lite. Det är ju så fantastiskt äckligt att det inte riktigt går att förstå! Så när man väl får möjlighet så måste man ta vara på tillfället att titta ordentligt. Illamåendet får helt enkelt vika hän för nyfikenheten! Förstå bakterierna som jag höll i klumpar i min handskklädda hand! CSI-labbet nästa!

Jag har tidigare varit naiv. Jag vet att en del hår kan fastna i rör och sånt men snälla! Det här var absurt! Och slime-liknande klumpar bestående av jag vet inte vad. Har andra människor alltid rengjort det och jag har i all ovisshet bara tagit för givet att allt flyter på som det ska? (hehehhe, fick till det där)

Och när jag väl skruvat isär allt så satte perfektionisten igång och det användes t.o.m en tandborste för att rengöras ordentligt. Inget slarv här inte. Min farfar skulle varit så stolt! Känt släktskapet i hans lilla blodpump!
Fick ihop rören igen och allt funkade prima.

Känslan av vad jag åstadkommit och presterat! I'm totally awesome! Jag är en hantverkare! En rörmokare! I can do anything!

Jag vet inte. Det här är kanske en syssla man borde vara bekant med i min ålder. Men just let me have my moment. Why?

Cause' I'm awesome!


9 kommentarer:

Erika sa...

Mmm.... Döda råttor! mmmm... Slime-liknande klumpar. Låter MYSIGT!

(*spyr lite av bara tanken på att rengöra avlopp*, Jag fick Ronny att göra rent mitt för inte så länge sedan ;)

Duktiga du! ^^

Joelo_89 sa...

Du, jag har stopp i mitt badrum och i köket. När kommer du?;)

Agge sa...

You ARE awsome!That´s my girl!!!!
´cause you worth it´<3

Emma sa...

Eri-Beary: Eller hur? Funderar på att göra det till fredagsmysrutinen ;)

Joel: You can't afford me ditt svin! ;)

Mor: Värd att rensa skit? I love you too! :P

Erika sa...

Är det oki om jag hyr in dig till mina avlopssråttor med då? ;)

Agge sa...

Nja nu vart det väl inte riktigt så jag menade.....att du är awesome menade jag... äsch vi tar det i helgen

Emma sa...

Eri-Beary: Heheh... som sagt, jag är sjuukt dyr i så fall ;)

Mor: I feel the love ;)

Erika sa...

Jag är beredd att betala dyrt! ;)

Emma sa...

Eri-Beary: Just say the word and we kan starta förhandla ;)